گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

شاعر دوره ی صفوی «نَظیری نیشابوری»:
درس ادیب اگر بُوَد زمزمه ی محـبّتی
جمعه به مکتب آوَرَدطفلِ گُـریـزپای را
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این وبلاگ، برای اطلاع رسانی و در راستای
اهداف آموزش و پرورش ایجاد شده است.

هدف از مطالب این وبلاگ، راهنمایی و کمک
به دانش آموزان عزیز، در فراگیری بهتر مطالب
کتب درسی است.

سعی می کنم در اسرع وقت، نظرات و ... را
پاسخ بدهم.

با آرزوی سربلندیِ تمام دانش آموزان عزیزم
(مسجدی ـ دبیر ادبیات و نگارش)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅دبیر ادبیات و نگارش ششم تا دوازدهم
✅دبیر تخصصی رشته ادبیات و علوم انسانی
یعنی درس علوم و فنون ادبی1 و 2 و 3
دهم، یازدهم و دوازدهم رشته ی انسانی
✅دبیر تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم
✅دبیر مطالعات اجتماعی پایه هفتم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از زنده یاد ایرج میرزا:

1 ـ گفت استاد مَبَر درس از یاد
یاد باد آنچه مرا گفت استاد

2 ـ یاد باد آنکه مرا یاد آموخت
آدمی نان خورد از دولت یاد

3 ـ هیچ یادم نرود این معنی
که مرا مادرِ من نادان زاد

4 ـ پدرم نیز چو استادم دید
گشت از تربیت من آزاد

5 ـ پس مرا منّت از استاد بود
که به تعلیم من اُستاد اِستاد

6 ـ هر چه دانست بیاموخت مرا
غیر یک اصل که ناگفته نهاد

7 ـ قدرِ استاد نکو دانستن
حیف استاد به من یاد نداد

8 ـ گر بمردست ،روانــــش پر نور
ور بود زنده ، خدایش یار باد !
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از مهدی فرجی:
به پای خودمان
1ـ خوب و بد هر چه نوشتند به پای خودمان
انتخابی است که کردیم برای خودمان

2ـ این و آن هیچ مهم نیست چه فکری بکنند
غم نداریم، بزرگ است خدای خودمان

3ـ بگذاریم که با فلسفه شان خوش باشند
خودمان آینه هستیم برای خودمان

4ـ ما دو رودیم که حالا سر دریا داریم
دو مسافر یله در آب و هوای خودمان

5ـ احتیاجی به در و دشت نداریم اگر
رو به هم باز شود پنجره های خودمان

6ـ من و تو با همه ی شهر تفاوت داریم
دیگران را نگذاریم به جای خودمان

7ـ دیگران هر چه که گفتند بگویند،بیا
خودمان شعر بخوانیم برای خودمان

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ ارديبهشت ۰۱، ۱۷:۲۳ - A
    عالی

پرسش های درس 5 صفحه 22 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

1ـ مردم کشورمان در چه مواردی روحیّه ی همدلی و همیاری بسیار خوبی را از خود نشان داده اند؟ مردم کشور ما در حوادث مختلف مانند جنگ تحمیلی رژیم بَعث در عراق علیه ایران، زلزله ی بَم، زلزله ی آذربایجان و سیل استان گلستان نشان دادند که روحیّه ی همدلی و همیاری بسیار خوبی دارند.

پرسش های درس 5 صفحه 22 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

1ـ مردم کشورمان در چه مواردی روحیّه ی همدلی و همیاری بسیار خوبی را از خود نشان داده اند؟ مردم کشور ما در حوادث مختلف مانند جنگ تحمیلی رژیم بَعث در عراق علیه ایران، زلزله ی بَم، زلزله ی آذربایجان و سیل استان گلستان نشان دادند که روحیّه ی همدلی و همیاری بسیار خوبی دارند.


2ـ همدلی یعنی چه؟ همدلی یعنی اینکه خود را به جای فردی که دچار حادثه شده بگذاریم و احساسات و شرایط او را درک کنیم.


3ـ همیاری یعنی چه؟ همیاری یعنی پس از درک احساسِ فرِد حادثه دیده، به کمک او بشتابیم.


پرسش های درس 5 صفحه 23 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

4ـ آیا باید در حوادث بزرگ با دیگران همدلی کرد؟ مثال بزنید. خداوند همدلی و انسان دوستی را در سرشت ما انسان ها قرار داده است. البته لازم نیست که حتماً حوادث بزرگی پیش بیاید. گاهی ممکن است در همسایگی ما، خانواد ه ای دچار یک حادثه بشود و نتواند هزینه های زندگی خود را تأمین کند. گاه ممکن است همکلاسی ما در اثر یک حادثه یا بیماری ناتوانی جسمی پیدا کند.


5ـ خداوند درباره ی نجات جان افراد در قرآن(سوره مائده آیه 32) چه فرموده است؟ هر کس یک نفر را نجات دهد مانند این است که جان همه ی مردم را نجات داده است.


6ـ امام رضا(ع) درباره ی برطرف کردن اندوه مؤمنان چه فرموده اند؟ هر کس اندوهی را از مؤمنی برطرف کند خداوند در روز قیامت اندوهش را برطرف خواهد کرد.


7ـ آیا فقط نسبت به مردم کشور خود باید همدلی کرد؟ مثال بزنید. ما در هنگام حوادث فقط به یاری هم وطنان خود نمی شتابیم بلکه نسبت به همه ی انسان های مظلوم و آسیب دیده در هر جای جهان که باشند احساس مسئولیت می کنیم. برای مثال هر روزه شاهد هستیم که مردم فلسطین در اثر حملات ناجوانمردانه ی رژیم اشغالگر قدس، زخمی می شوند و یا به شهادت می رسند یا در خبرها می شنویم مردم برخی کشورها در آسیا و آفریقا به خاطر خشکسالی یا فقر و جنگ که گاهی ناشی از دخالت های کشورهای زورگو است، کشته شده یا می شوند. با شنیدن این خبرها می گوییم: ای کاش! آنجا بودیم و به انسان های خسارت دیده و مظلوم، کمک می کردیم.


پرسش های درس 5 صفحه 24 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

8ـ توضیح دهید که چرا امروزه همه به سرعت می توانند از اخبار و حوادث مناطق مختلف آگاه شوند؟ امروزه با گسترش وسایل ارتباطی و حمل و نقل همه به سرعت می توانند از اخبار حوادث در مناطق مختلف آگاه شوند و خود را به محل حادثه برسانند. به علاوه در جامعه ی امروز همیاری و همدلی شکل های جدیدی نیز پیدا کرده و مؤسسات مختلفی برای این امور پدید آمده اند. برای مثال، وقتی در یک منطقه زلزله رخ می دهد ممکن است مؤسسات مختلف مانند سازمان مدیریت بُحران کشور، جمعیت هلال احمر، سازمان آتش نشانی، فوریت های پزشکی(اورژانس)، نیروی انتظامی، بسیج، گروه های داوطلب جهادی و ... به یاری مردم بشتابند و هریک وظیفه ی خاصی را انجام دهند.


9ـ با مثالی توضیح دهید که در جامعه ی امروز، با تغییر شکل همیاری و همدلی، کدام مؤسسات این وظایف را بر عهده دارند؟ برای مثال، وقتی در یک منطقه زلزله رخ می دهد ممکن است مؤسسات مختلف مانند سازمان مدیریت بُحران کشور، جمعیت هلال احمر، سازمان آتش نشانی، فوریت های پزشکی(اورژانس)، نیروی انتظامی، بسیج، گروه های داوطلب جهادی و ... به یاری مردم بشتابند و هریک وظیفه ی خاصی را انجام دهند.


10ـ کدام مؤسسات اجتماعی در حوادث به ما کمک می کنند؟ سازمان مدیریت بُحران کشور، جمعیت هلال احمر، سازمان آتش نشانی، فوریت های پزشکی (اورژانس)، نیروی انتظامی، بسیج، گروه های داوطلب جهادی و ...


11ـ جمعیت هلال احمر چگونه سازمانی است؟ چه خدماتی ارائه می دهد؟ یکی از مؤسساتی است که در زمان وقوع حوادث طبیعی یا جنگ ها به کمک مردم می شتابد. امدادگران جمعیت هلال احمر در هنگام وقوع حوادث، به مجروحین کمک های اوّلیه می رسانند و آن ها را به بیمارستان منتقل می کنند. هلال احمر برای آسیب دیدگان سیل یا زلزله و جنگ، چادرهای اسکان موقّت برپا می کند و کمک های مردمی مثل غذا، پوشاک، چادر اسکان و دارو را جمع آوری و به آن ها می رساند. جمعیت هلال احمر علاوه بر این خدمات، در شرایط عادی برای صلح و دوستی و همچنین حفظ محیط زیست تلاش می کند.


12ـ امدادگران جمعیت هلال احمر در هنگام وقوع حوادث، چه کمک هایی می کنند؟ به مجروحین کمک های اوّلیه می رسانند و آن ها را به بیمارستان منتقل می کنند. برای آسیب دیدگان سیل یا زلزله و جنگ، چادرهای اسکان موقّت برپا می کند و کمک های مردمی مثل غذا، پوشاک، چادر اسکان و دارو را جمع آوری و به آن ها می رساند.


13ـ جمعیت هلال احمر در شرایط عادی در چه زمینه ای فعالیت می کند؟ برای صلح و دوستی و همچنین حفظ محیط زیست تلاش می کند.    


14ـ درباره ی سازمان جوانان هلال احمر چه می دانید؟ جمعیت هلال احمر بخشی به نام سازمان جوانان هلال احمر دارد. دانش آموزان یا دانشجویانی که به طور داوطلب عضو این سازمان می شوند، برای همکاری با هلال احمر آموزش می بینند.


پرسش های درس 5 صفحه 25 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

15ـ درباره ی «هلال احمر» و «کمیته ی بین المللی صَلیب سرخ جهانی» چه می دانید؟ در کشورهای مسلمان «جمعیت هلال احمر» و در سایر کشورها همین مؤسسه به نامِ «کمیته ی بین المللی صَلیب سرخ جهانی» فعّالیت می کند. جمعیت های هلال احمر و کمیته ی بین المللی صلیب سرخ در همه ی کشورها اصول مشترکی را پذیرفته اند.


16ـ چهار مورد از اصول مشترکی که «هلال احمر» و «کمیته ی بین المللی صَلیب سرخ جهانی» پذیرفته اند را بیان کنید. 1ـ هر کس جان یک نفر را نجات دهد مثل این است که جان همه ی انسان ها را نجات داده است.(این عبارت آیه 32 سوره مائده در قرآن کریم است) 2ـ جمعیت هلال احمر برای کمک به انسان ها و نجات آن ها پاداش و حقوقی دریافت نمی کند. 3ـ جمعیت هلال احمر در جنگ ها و دعواها، بی طرف است و به همه ی مجروحین و آسیب دیدگان بدون توجه به نژاد و ملیّت و زبان و ... کمک می کند. 4ـ با وجود ضروریت کمک رسانی به یکدیگر بر اساس قواعد اخلاقی و انسانی اما برخی کشورها مانند آمریکا یا دولت جعلی اسرائیل، مانع از رسیدن خدمات درمانی و دارو به کشورهای نیازمند به آن می شوند و به این وسیله، جان هزاران انسان بی گناه را در کشورهای مختلفی مانند عراق، فلسطین، یمن و سوریه گرفته اند یا سلامتی آن ها را در معرض خطر جدی قرار داده اند.


17ـ درباره ی «ندای امداد» چه می دانید؟ در حوادث کوهستان و جاده و سیل و آوار و ... با گرفتن شماره ی 112 امدادگران هلال احمر به یاری ما می شتابند.


پرسش های درس 5 صفحه 30 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

18ـ امدادگر را تعریف کنید. فردی که برای کمک به افراد آسیب دیده، آموزش های لازم را دیده است و در موقع لزوم به کمک آن ها می شتابد.


19ـ کمک های اوّلیه را تعریف کنید. کمک هایی که برای نجات فرد حادثه دیده، قبل از رساندن به مراکز درمانی


20ـ کمیته(کارگروه) بین المللی صَلیب سرخ جهانی چگونه جایی است؟ یک سازمان انسان دوستانه ی مستقل است که به هیچ دولتی وابسته نیست و حدود 150 سال پیش به منظور کمک به آسیب دیدگان حوادث پدید آمده است. این کمیته که مرکز آن در شهر ژنو سوئیس است در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران نمایندگی دارد.


21ـ ملیّت را تعریف کنید. تعلّق داشتن به یک کشور و ملّت             


22ـ «حقّ بیمه» را تعریف کنید. مبلغی که «بیمه شونده» باید به «بیمه گر» بپردازد تا از مزایای بیمه برخوردار شود.


23ـ مُستمری را تعریف کنید. مبلغی که به عنوان کمک هزینه ی زندگی به فرد نیازمند پرداخت می شود.


پاسخ پرسش 5 فعالیت صفحه 25 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم:

5ـ این شعر از کیست؟ معنای شعر را توضیح دهید. از «سعدی» شاعر قرن هفتم هجری؛ مفهوم کلی این شعر:  بر انسان دوستی و همیاری و همدلی انسان ها با یکدیگر از هر قوم و جنسیت و نژادی تاکید دارد.

1ـ بنی آدم اعضای یک پیکرند/که در آفرینش ز یک گوهرند(دو جمله؛ پیکرند و گوهرند «قافیه اند» و ردیف نداریم)⬅ انسان‌ها مثل اعضای یک بدن به هم پیوسته هستند و خلقت آن ها از یک گوهر واحد است.    * زِ(مخفّف از)     

2ـ چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار(دو جمله؛ روزگار و قرار «قافیه اند» و ردیف نداریم)⬅ اگر یک انسان در سختی و مشکل باشد گویی همه ی انسان‌ها دچار مشکل شده‌اند و درد هر انسانی به دیگر انسان ها هم منتقل می شود. * دگر(مخفّف دگر)     

3ـ تو کز محنت دیگران بی غمی/نشاید که نامت نهند آدمی(سه جمله؛ بی غمی و آدمی «قافیه اند» و ردیف نداریم)⬅ هر انسانی که از غم و درد دیگران ناراحت نشود شایسته نیست که او را در زُمره ی انسان‌ها به حساب آورند.     * کَز(مخفّف که از)     

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۲۵
طاهره مسجدی ـ دبیر ادبیات(تکمیلی ششم و دبیرستان دوره دوم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی