نکات مهم در « املانویسی» ویژه ی همه ی دانش آموزان عزیزم در همه ی پایه های تحصیلی
« املا » دارای فواید زیادی است، از جمله:
1ـ دانش آموز شکل درست کلمات و جملات را می آموزد.
2ـ مهارت گوش کردن را کسب می کند.
« املا » دارای فواید زیادی است، از جمله:
1ـ دانش آموز شکل درست کلمات و جملات را می آموزد.
2ـ مهارت گوش کردن را کسب می کند.
3ـ هماهنگی بین چشم، گوش، مغز، دست و … را افزایش می دهد.
4ـ تلفّظ درست کلمات و جملات را می آموزد.
5ـ مهارت تبدیل گفتار به نوشتار را کسب می کند.
6ـ دقّت و حافظه را تقویت می کند.
7ـ موجب درک بیشتر شنیده ها می شود.
8ـ از طریق به کار گیری خط تحریری هنر خوشنویسی را می آموزیم.
9ـ موجب کسب مهارت در پاکیزه نویسی و صفحه آرایی می شود.
10ـ خواندن و قرائت متن تقویت می شود.
برای رسیدن به اهداف املای فارسی و آموزش کارآمد و اثر بخش آن نیاز داریم که به اصول
و مبانی درس املا پای بند باشیم که به پاره ای از این اصول و مبانی اشاره می شود:
1ـ در آموزش آن از رسم الخط نوین و حاکم بر نظام آموزشی و کتاب های درسی کشور تبعیت کنیم.
2ـ در خواندن املا توجه کنیم که واحد سخن جمله است نه کلمه پس بهتراست جمله را یک جا
بخوانیم نه آن که کلمه به کلمه و منقطع.
3ـ در خواندن املا فرآیند های واجی سخن را که در گفتار وجود دارد، تغییر ندهیم و بر اساس
آن ها بخوانیم تا دانش آموز با زبان گفتار به صورت طبیعی آن آشنا شود. (از آوردن فرآیند های
غیر اجباری بپرهیزیم).
فرآیند های واجی مهم:
افزایش (سیاست، دانایان و …)
کاهش(دستگیره، قندشکن، …)
ابدال(انبار، اجتماع، …)
ادغام(بدتر، یاد داشت، ...)
4ـ در هنگام خواندن املا از قدم زدن و حرکت هایی که باعث اختلال و پژواک در صدا و نرسیدن
آن به دانش آموز می گردد، بپرهیزیم و در مکانی مناسب قرار گیریم تا دانس آموز بتواند حرکت
لب های ما را ببیند.
5ـ خط مناسب برای نوشتن املا خط تحریری است پس به دانش آموز بیاموزیم که به این خط
بنویسد نه به خط شکسته.
6ـ هر جمله یا ترکیب را فقط دو بار بخوانیم نه بیشتر تا در تقویت دقّت مؤثر باشد.
7ـ در خواندن و تلفّظ از لهجه هاو گویش های محلّی و صورت عامیانه ی واژه ها و ترکیب ها و
جمله ها بپرهیزیم و حتماً از زبان و لهجه ی معیار استفاده کنیم.
* زبان معیار: زبان نظام آموزشی کشور و تحصیل کرده ها و رسانه ها و صدا و سیما و زبانی که به
غیر فارسی زبان ها آموزش می دهیم، می باشد.
8ـ با تغییر در خواندن، شکل نوشتاری کلمات را به دانش آموزان یادآور نشویم؛ مثلا، سر هم نویسی
یا جدانویسی و تلفظ عربی برای واج هایی که در حروف فارسی چند شکل نوشتاری دارند.
تغییر در خواندن بسیاری از اهداف املا را با مشکل روبه رو می کند و آموزش املا ناکارآمد می شود.
9ـ از آوردن املای یک کلمه ای برای تعدیل در متن املا بپرهیزیم.
10ـ برای تعدیل و ایجاد تناسب در متن املا جهت ارزشیابی و برای کلماتی که اهمیت املایی دارند
و در متن املا منظور نشده اند می توانیم از گروه کلمه استفاده کنیم و حداکثر بیست مورد به متن املا
بیفزاییم.
* گروه کلمه: ترکیبی است که جمله نیست و بین کلمات آن به نحوی رابطه ی معنایی وجود دارد:
ترادف(حیات و زندگی)
تضاد(حیات و ممات)
تضمن(شهر وکشور)
موصوف و صفت(حیات زود گذر)
مضاف و مضاف الیه (حیاط منزل)
تناسب(گل و باغ)
11ـ تعداد واژه های مهم و دارای اهمیت املایی در یک متن املایی بیش از بیست واژه نباشد.
12ـ معلم سرعت خواندن املا و دفعات خواندن آن را تابع سرعت نوشتن دانش آموزان قرار دهد.
این کار را می تواند با توجه به یک یا چند دانش آموز انجام دهد.
13ـ استفاده از دانش آموزان برای تصحیح املا می تواند در آموزش املا و کمک به معلم در
کلاس های شلوغ مفید باشد . البته این کار باید با نظارت کامل معلم انجام شود.
14ـ علائم نگارشی در خواندن املا به طور کامل رعایت شود و معلم سعی کند با نظارت بر کاربرد
نشانه ها در متن املا آن ها را عملی به دانش آموز بیاموزد.
15ـ معلم باید در خواندن املا علاوه برشکل درست واحد های زنجیری گفتار(واج، تکواژ، واژه، گروه،
جمله و جمله ی مستقل) واحدهای زبر زنجیری یا عوامل فرا زبانی را به صورت صحیح و کامل به کار ببرد.
* واحد های زبر زنجیری: آهنگ، تکیه، مکث، شدت و …
* برخی از ویژگی های مهم رسم الخط به کار گرفته شده در املای فارسی:
1ـ رعایت موازین دستور زبان فارسی
2ـ رعایت استقلال کلمه
3ـ همخوانی نوشتار با گفتار
4ـ پیروی واژگان بیگانه از خط فارسی
5ـ آسانی در خواندن و نوشتن
6 ـ گزینش بهترین شکل نوشتاری
7ـ انعطاف پذیری
8ـ چشم نوازی و زیبایی خط