گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

شاعر دوره ی صفوی «نَظیری نیشابوری»:
درس ادیب اگر بُوَد زمزمه ی محـبّتی
جمعه به مکتب آوَرَدطفلِ گُـریـزپای را
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این وبلاگ، برای اطلاع رسانی و در راستای
اهداف آموزش و پرورش ایجاد شده است.

هدف از مطالب این وبلاگ، راهنمایی و کمک
به دانش آموزان عزیز، در فراگیری بهتر مطالب
کتب درسی است.

سعی می کنم در اسرع وقت، نظرات و ... را
پاسخ بدهم.

با آرزوی سربلندیِ تمام دانش آموزان عزیزم
(مسجدی ـ دبیر ادبیات و نگارش)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅دبیر ادبیات و نگارش ششم تا دوازدهم
✅دبیر تخصصی رشته ادبیات و علوم انسانی
یعنی درس علوم و فنون ادبی1 و 2 و 3
دهم، یازدهم و دوازدهم رشته ی انسانی
✅دبیر تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم
✅دبیر مطالعات اجتماعی پایه هفتم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از زنده یاد ایرج میرزا:

1 ـ گفت استاد مَبَر درس از یاد
یاد باد آنچه مرا گفت استاد

2 ـ یاد باد آنکه مرا یاد آموخت
آدمی نان خورد از دولت یاد

3 ـ هیچ یادم نرود این معنی
که مرا مادرِ من نادان زاد

4 ـ پدرم نیز چو استادم دید
گشت از تربیت من آزاد

5 ـ پس مرا منّت از استاد بود
که به تعلیم من اُستاد اِستاد

6 ـ هر چه دانست بیاموخت مرا
غیر یک اصل که ناگفته نهاد

7 ـ قدرِ استاد نکو دانستن
حیف استاد به من یاد نداد

8 ـ گر بمردست ،روانــــش پر نور
ور بود زنده ، خدایش یار باد !
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از مهدی فرجی:
به پای خودمان
1ـ خوب و بد هر چه نوشتند به پای خودمان
انتخابی است که کردیم برای خودمان

2ـ این و آن هیچ مهم نیست چه فکری بکنند
غم نداریم، بزرگ است خدای خودمان

3ـ بگذاریم که با فلسفه شان خوش باشند
خودمان آینه هستیم برای خودمان

4ـ ما دو رودیم که حالا سر دریا داریم
دو مسافر یله در آب و هوای خودمان

5ـ احتیاجی به در و دشت نداریم اگر
رو به هم باز شود پنجره های خودمان

6ـ من و تو با همه ی شهر تفاوت داریم
دیگران را نگذاریم به جای خودمان

7ـ دیگران هر چه که گفتند بگویند،بیا
خودمان شعر بخوانیم برای خودمان

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ ارديبهشت ۰۱، ۱۷:۲۳ - A
    عالی

پرسش های درس 7 صفحه 32

1ـ چرا انسان تولید می کند؟ انسان برای آنکه بتواند به زندگی خود ادامه دهد، باید تولید کند. از گذشته تا امروز، هیچ گاه ادامه ی زندگی انسان بدون تولید امکان

پرسش های درس 7 صفحه 32

1ـ چرا انسان تولید می کند؟ انسان برای آنکه بتواند به زندگی خود ادامه دهد، باید تولید کند. از گذشته تا امروز، هیچ گاه ادامه ی زندگی انسان بدون تولید امکان پذیر نبوده است.


2ـ تولید محصول به چه منظور است؟ تولید محصول به منظور رفع نیازها و خواسته های انسان صورت می گیرد.


3ـ «تولید محصول» ممکن است به چند صورت باشد؟ مثال بزنید. محصولی که تولید می شود ممکن است کالا باشد. مانند: کفش، کیف، دفتر، یخچال، تلویزیون و... و یا ممکن است خدمات باشد. مانند: خدمات پزشکی، آموزش، بیمه، حمل و نقل و …


4ـ به طور کلّی، همه ی عوامل لازم برای تولید سه دسته هستند آن ها را نام ببرید.  1) منابع طبیعی 2) سرمایه 3) نیروی انسانی


5ـ از عوامل لازم برای تولید «منابع طبیعی» را توضیح دهید. آنچه در طبیعت وجود دارد مانند آب، خاک، جانوران، جنگل ها، معادن(نفت، گاز، زغال سنگ، آهن و…) منابع طبیعی هستند. برای آنکه انسان بتواند کالا ها و وسایل مورد نیاز خود را تولید کند باید از امکانات و منابع طبیعی که خداوند در اختیار بشر قرار داده استفاده کند.


پرسش های درس 7 صفحه 33

6ـ از عوامل لازم برای تولید «سرمایه» را توضیح دهید. انسان برای آنکه از منابع طبیعی استفاده و آن ها را به کالا تبدیل کند به ابزار و تجهیزاتی نیاز دارد. این تجهیزات سرمایه نام دارد. ماشین آلات، ابزار کار و زمین یا ساختمانی که تولید در آن ها صورت می گیرد و نظایر آن، سرمایه هستند.


7ـ از عوامل لازم برای تولید «سرمایه» شامل چه چیزهایی می شود؟ منابع مالی، ماشین آلات، ابزار کار و زمین یا ساختمانی که تولید در آن ها صورت می گیرد و نظایر آن، سرمایه هستند.


8ـ از عوامل لازم برای تولید «نیروی انسانی» را توضیح دهید. اگر کار و تلاش انسان نبود، چیزی تولید نمی شد و آدمیان نمی توانستند به زندگی ادامه بدهند. به همین دلیل نقش نیروی انسانی در تولید بسیار مهمّ است. برای تولید هر محصولی، نیروی انسانی باید دانش و مهارت لازم را داشته باشد.


9ـ چرا از عوامل لازم برای تولید «نیروی انسانی» بسیار مهم است؟ اگر کار و تلاش انسان نبود، چیزی تولید نمی شد و آدمیان نمی توانستند به زندگی ادامه بدهند. به همین دلیل نقش نیروی انسانی در تولید بسیار مهمّ است. برای تولید هر محصولی، نیروی انسانی باید دانش و مهارت لازم را داشته باشد.


10ـ چه کشورهایی در تولید کالا به کشورهای دیگر وابسته خواهند شد؟ کشورهایی که حداکثر تلاش خود را برای تولید کالا و نیازهای خود صرف نمی کنند، ضعیف شده و به کشورهای دیگر وابسته خواهند شد.


11ـ چرا انسان ها پی برده اند که نمی توانند به تنهایی همه ی چیزهای مورد نیاز خود را تولید کنند؟ انسان ها همواره به صورت گروهی و اجتماعی زندگی کرده و پی برده اند که نمی توانند به تنهایی همه ی چیزهای مورد نیاز خود را تولید کنند.


12ـ چرا انسان ها همواره به صورت گروهی و اجتماعی زندگی کرده اند؟ چون پی برده اند که نمی توانند به تنهایی همه ی چیزهای مورد نیاز خود را تولید کنند.


13 ـ تقسیم کار در جامعه چگونه به وجود آمد و شغل های گوناگون چگونه پدید آمد؟ در گذشته های دور با رونق کار کشاورزی تولید محصول زیاد شد. با تولید غذای کافی دیگر همه مجبور به کار کشاورزی نبودند و به تدریج افراد دیگر توانستند به کار های دیگر بپردازند و در برخی کارها مهارت پیدا کنند. بدین ترتیب تقسیم کار در جامعه بوجود آمد. هرکس تولید یک یا چند کالا را برعهده گرفت و شغل های گوناگون پدید آمد.


14ـ چرا امروزه هیچ کس توانایی تأمین همه ی نیازهای خود را ندارد؟ فرض کنید یک فرد بخواهد خودش گندم بکارد، آن را آرد کند، نان بپزد، درختان میوه بکارد، دامپروری کند، برای خود و خانواده پشم بریسد و لباس تهیه کند، کفش بدوزد، برای نظافت و شست و شو صابون تولید کند، وسایل تحصیل و آموزش خود را تولید کند و ... آیا چنین چیزی ممکن است؟


پرسش های درس 7 صفحه 34

15ـ چرا در جوامع امروزی شغل ها و حرفه های متعدّدی پدید آمده است؟ هر یک از این حرفه ها سعی می کنند نیاز یا خواسته ای را برآورده کنند.


16ـ به طور کلی مشاغل و فعّالیت های اقتصادی را به چند گروه عُمده می توان طبقه بندی کرد؟ سه گروه؛ کشاورزی، صنعت و خدمات.


17ـ کشور ما چگونه می خواهد از نظر اقتصادی وابسته به کشورهای خارجی نباشد؟ کشور ما تلاش می کند هم تولیدات خود را افزایش دهد و هم با پیشرفت در علم و فناوری کیفیت تولیدات را بهتر کند تا از نظر اقتصادی وابسته به کشورهای خارجی نباشیم.


18ـ چگونه بسیاری از کشورها، پس از جنگ و ضعیف شدن اقتصادشان، پیشرفت کشورشان را در سال های بعد دیدند؟ بسیاری از کشورها، پس از جنگ و ضعیف شدن اقتصاد آن ها، سال ها از تولیدات کشور خودشان حمایت می کردند و نتیجه ی شیرین آن یعنی پیشرفت کشورشان در سال های بعد را دیدند.


19ـ علت بیکار شدن کارگران پُرتَوان ایرانی چیست؟ خرید و استفاده از محصولات خارجی که مشابه داخلی دارد و وارد کردن کالاهایی به کشور که به قدر کافی و به خوبی در کشور تولید می شوند، سبب بیکار شدن کارگران پُر تَوان ایرانی می شود.


پرسش های درس7 صفحه 35

20ـ توزیع در لغت به چه معناست؟ توزیع در لغت به معنی پخش کردن است.


21ـ توزیع را تعریف کنید. در لغت به معنی پخش کردن. توزیع فعّالیتی است که بین تولیدکننده و مصرف کننده رابطه برقرار می کند.


22ـ چرا تولیدکنندگان سعی می کنند بازارهای مصرف را پیدا کنند؟ تولیدکنندگان باید محصولات خود را به دست مشتریان برسانند به همین دلیل سعی می کنند بازارهای مصرف را پیدا کنند. یعنی ببینند در کدام مناطق این کالاها خواهان یا مشتریان بیشتری دارد. همچنین تولیدکنندگان به روش های مختلف کاهای خود را تبلیغ می کنند.


23ـ تولیدکنندگان چگونه محصولات خود را به دست مشتریان می رسانند؟ سعی می کنند بازارهای مصرف را پیدا کنند. یعنی ببینند در کدام مناطق این کالاها خواهان یا مشتریان بیشتری دارد. همچنین تولیدکنندگان به روش های مختلف کاهای خود را تبلیغ می کنند و از افراد یا مؤسساتی برای پخش محصولات خود در بازارهای مصرف دور و نزدیک کمک می گیرند.


پرسش های درس7 صفحه 36

24ـ درباره ی «بازار ایران» چه می دانید. از زمان ساخت اوّلین شهرها در ایران، یکی از مکان های مهمّ شهر بازار بوده است. در چند قرن گذشته در اغلب شهرها، بازارها را در مکان های پر جنب و جوش و در کنار دروازه های شهر می ساختند. در برخی از شهرهای ایران، بر روی بازارهای بزرگ و پر رونق پوشش و سقفی می ساختند تا عابران از آفتاب تابستان و سرمای زمستان محفوظ بمانند. بازارها علاوه بر اینکه محل داد و ستد اقتصادی بودند در امور اجتماعی هم نقش مهمی داشتند. برای مثال در هنگام جشن ها و اعیاد، بازار چراغانی می شد یا در هنگام عزاداری ها، مراسم سوگواری در آنجا برپا می کردند. در هنگام اعتراض مرردم بر علیه حکومت های ظالم، مردم در بازار جمع می شدند یا بازاریان مغازه ها را تعطیل می کردند. در اغلب شهرهای قدیمی ایران، یک بازار سرپوشیده ی قدیمی وجود دارد.


25ـ خداوند درباره ی کم فروشان در قرآن(سوره مطففین آیه 1 تا 5) چه فرموده است؟ وای بر کم فروشان، آن ها که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم می گیرند؛ کاملاً حق خود را می گیرند؛ وقتی چیزی را تحویل مردم می دهند در پیمانه و وزن کمتر می دهند. آیا آن ها عقیده ندارند که بعد از مرگ زنده خواهند شد و به روز بزرگ رستاخیز ایمان ندارند.


26ـ فروشنده ای که می خواهد کسب حلال داشته باشد چه کارهایی باید انجام دهد؟ فروشنده ای که می خواهد کسب حلال داشته باشد باید از کم فروشی و گران فروشی پرهیز کند. درآمد حاصل از کم فروشی و گران فروشی حرام است.


27ـ از آیات قرآن کریم درباره ی فروشندگان و کسب و کارشان به چه چیزی پی می بریم؟ پی می بریم کم کردن از حق مردم در هر صورت، گناه و موجب عذاب الهی می باشد. علاوه بر این، می دانیم که تلاش و کار برای کسب روزی حلال و تأمین نیازهای خانواده و همچنین کمک به اقتصاد و تولید در کشور عزیزمان، خشنودی خداوند را به دنبال خواهد داشت.


پرسش های درس 7 صفحه 40             

28ـ کالا را تعریف کنید. هر محصولی که نیاز یا خواسته ای از انسان را برطرف می کند و برای مبادله(فروش) تولید شده باشد.


29ـ نیاز و خواسته را تعریف کنید. نیاز چیزهای ضروری برای زندگی انسان است که بدون آن ها زندگی سخت یا ناممکن می شود؛ مانند: غذا و پوشاک و مسکن اما خواسته ها نیازهای کم اهمیت تر است که دوست داریم داشته باشیم ولی بدون آن ها هم می توانیم زندگی کنیم. مانند: توپ، دوچرخه، رایانه و ...


30ـ مواد خام یا اوّلیه را تعریف کنید. چوب ماده اوّلیه ی کارگاه تولید میز و صندلی است.


31ـ کشاورزی را تعریف کنید. کلیّه ی فعّالیت هایی مانند: زراعت، باغداری، پرورش دام، مرغداری، پرورش زنبور عسل، صیدماهی و ... را شامل می شود.


32ـ صنعت را تعریف کنید. تغییر دادن موادّ اوّلیه در کارگاه یا کارخانه به منظور تولید کالا.


33ـ خدمات را تعریف کنید. مشاغلی که در آن ها کالایی تولید نمی شود بلکه خدمتی ارائه می شود. مانند: پزشکی، معلمی، پست، آتش نشانی و ...


34ـ اسراف یعنی چه؟ زیاده رَوی در مصرف یا استفاده ی ناتمام از یک چیز و دور ریختن آن.


35ـ تبذیر یعنی چه؟ تلف کردن و بیهوده خرج کردن مال یا ریخت و پاش است. بعضی تبذیر را مترادف اسراف می دانند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۲۹
طاهره مسجدی ـ دبیر ادبیات(تکمیلی ششم و دبیرستان دوره دوم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی