گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

شاعر دوره ی صفوی «نَظیری نیشابوری»:
درس ادیب اگر بُوَد زمزمه ی محـبّتی
جمعه به مکتب آوَرَدطفلِ گُـریـزپای را
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این وبلاگ، برای اطلاع رسانی و در راستای
اهداف آموزش و پرورش ایجاد شده است.

هدف از مطالب این وبلاگ، راهنمایی و کمک
به دانش آموزان عزیز، در فراگیری بهتر مطالب
کتب درسی است.

سعی می کنم در اسرع وقت، نظرات و ... را
پاسخ بدهم.

با آرزوی سربلندیِ تمام دانش آموزان عزیزم
(مسجدی ـ دبیر ادبیات و نگارش)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅دبیر ادبیات و نگارش ششم تا دوازدهم
✅دبیر تخصصی رشته ادبیات و علوم انسانی
یعنی درس علوم و فنون ادبی1 و 2 و 3
دهم، یازدهم و دوازدهم رشته ی انسانی
✅دبیر تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم
✅دبیر مطالعات اجتماعی پایه هفتم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از زنده یاد ایرج میرزا:

1 ـ گفت استاد مَبَر درس از یاد
یاد باد آنچه مرا گفت استاد

2 ـ یاد باد آنکه مرا یاد آموخت
آدمی نان خورد از دولت یاد

3 ـ هیچ یادم نرود این معنی
که مرا مادرِ من نادان زاد

4 ـ پدرم نیز چو استادم دید
گشت از تربیت من آزاد

5 ـ پس مرا منّت از استاد بود
که به تعلیم من اُستاد اِستاد

6 ـ هر چه دانست بیاموخت مرا
غیر یک اصل که ناگفته نهاد

7 ـ قدرِ استاد نکو دانستن
حیف استاد به من یاد نداد

8 ـ گر بمردست ،روانــــش پر نور
ور بود زنده ، خدایش یار باد !
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از مهدی فرجی:
به پای خودمان
1ـ خوب و بد هر چه نوشتند به پای خودمان
انتخابی است که کردیم برای خودمان

2ـ این و آن هیچ مهم نیست چه فکری بکنند
غم نداریم، بزرگ است خدای خودمان

3ـ بگذاریم که با فلسفه شان خوش باشند
خودمان آینه هستیم برای خودمان

4ـ ما دو رودیم که حالا سر دریا داریم
دو مسافر یله در آب و هوای خودمان

5ـ احتیاجی به در و دشت نداریم اگر
رو به هم باز شود پنجره های خودمان

6ـ من و تو با همه ی شهر تفاوت داریم
دیگران را نگذاریم به جای خودمان

7ـ دیگران هر چه که گفتند بگویند،بیا
خودمان شعر بخوانیم برای خودمان

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ ارديبهشت ۰۱، ۱۷:۲۳ - A
    عالی

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

دانش آموزانی که هنوز امتحان ادبیات شفاهی(شعر حفظی) را نداده اند، فردا آخرین 

مهلت می باشد. (همچنین دو نفر از کلاس هشتم و دو نفر از کلاس نهم که امتحان 

کتبی ادبیات را غایب بودند،  لطفاَ فردا برای امتحان فارسی نیز آماده باشید).


امتحان املای نهم: در ساعت هشت صبح  تا هشت و چهل دقیقه

امتحان املای هشتم: در ساعت ده صبح تا ده و چهل دقیقه

امتحان املای هفتم: در ساعت ده و چهل و پنج تا یازده و بیست و پنج  

(دانش آموزان هفتم: فقط از متن کتاب فارسی این درس ها را بلد باشید:

ستایش از خواجه عبدالله انصاری صفحه ی 9 + درس هشتم + درس سیزدهم + 

روان خوانی«چرا زبان فارسی را دوست دارم؟»)


* فردا برای امتحان املایِ هر کلاسی، ابتدا  یک دور از روی کل متنِ املای 

آن کلاس می خوانم و  بعد از آن که خواندن متن تمام شد یک دور دیگر متن 

خوانده می شود و شما آن را در برگه  املا می نویسید.


امتحان پایانی املا(هفتم،هشتم و نهم) نیمسال دوم(خردادماه)  چهارشنبه 17 / 3 / 96

در امتحان املای پایانی خرداد(در همه ی پایه های هفتم،هشتم و نهم):

فقط متن املایی داریم بدون هیچ یک از پرسش های املایی(متنی را برای شما می خوانم 

و شما می نویسید.)

لطفاً، متن درس های کتاب فارسی را دقیق و کامل بخوانید(از«ستایش»تا آخرین درس داده شده)

+حکایت ها، روان خوانی، در واقع تمام متن های کتاب فارسی که درس داده ام در متن املا هست 

و فقط درس هایی که به صورت شعر است،کمتردر امتحان املا می آید.

در امتحان«املا»این مواردرا رعایت کنید: (ویژه ی پایه های: هفتم ، هشتم،  نهم)

1ـ تشدید: در مجموع«تشدید»درکل املا یک نمره ارزش املایی دارد حتی اگر چندین بار رعایت 

نکنیدپس وقت خود را برای«تشدید»تلف نکنید و واژگانِ تشدیددار را دبیران املا، مشخص 

می خوانند و شما متوجّه گذاشتن«تشدید» می شوید.

گذاشتن تشدید در جایی که باعث تغییرِمعنا در واژه می شودو واجب است که بگذارید را حتماً 

رعایت کنید و بگذارید وگرنه 0/5 نمره کم می شود و اگر نباید بگذاریدو بگذارید 0/5 نمره کم 

می شود و اگر گذاشتن و نگذاشتن آن در تغییر معنای واژه فرقی ندارد دبیران املا کم نمی کنند.

(مانند واژه ی « ادبیات» و  «ادبیّات» که فرقی ندارد).

2ـ جدا نویسی و سرهم نویسی واژه کم نمی شود(کتابخانه و کتاب خانه) هر دو  درست است.

بعضی واژگان«دو املایی» هستندهر دو شکل درست است و کم نمی شود.

مانند:«طوفان و توفان»، «هیئت و هیات»،«جرئت و جرات» و ... 

3ـ گذاشتن همزه(ء): در واژگانی که در فارسی استفاده می شود،از آخرواژه حذف می شود 

و نبایدگذاشت. (مانند: املا، انشا، امضا، اجرا و ....)

گذاشتن همزه(ء):در جایی که از خود واژه است و عربی می باشد واجب است که بگذارید.

مانند: جزء اوّل، جزء دوم و ... در این جا جزء به معنای«قسمت و بخش»می باشد. 

اگر«جز» به معنای«غیر، مگر» باشد، همزه (ء) را نبایدگذاشت.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۴۰
طاهره مسجدی ـ دبیر ادبیات(تکمیلی ششم و دبیرستان دوره دوم)