گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

شاعر دوره ی صفوی «نَظیری نیشابوری»:
درس ادیب اگر بُوَد زمزمه ی محـبّتی
جمعه به مکتب آوَرَدطفلِ گُـریـزپای را
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این وبلاگ، برای اطلاع رسانی و در راستای
اهداف آموزش و پرورش ایجاد شده است.

هدف از مطالب این وبلاگ، راهنمایی و کمک
به دانش آموزان عزیز، در فراگیری بهتر مطالب
کتب درسی است.

سعی می کنم در اسرع وقت، نظرات و ... را
پاسخ بدهم.

با آرزوی سربلندیِ تمام دانش آموزان عزیزم
(مسجدی ـ دبیر ادبیات و نگارش)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅دبیر ادبیات و نگارش ششم تا دوازدهم
✅دبیر تخصصی رشته ادبیات و علوم انسانی
یعنی درس علوم و فنون ادبی1 و 2 و 3
دهم، یازدهم و دوازدهم رشته ی انسانی
✅دبیر تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم
✅دبیر مطالعات اجتماعی پایه هفتم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از زنده یاد ایرج میرزا:

1 ـ گفت استاد مَبَر درس از یاد
یاد باد آنچه مرا گفت استاد

2 ـ یاد باد آنکه مرا یاد آموخت
آدمی نان خورد از دولت یاد

3 ـ هیچ یادم نرود این معنی
که مرا مادرِ من نادان زاد

4 ـ پدرم نیز چو استادم دید
گشت از تربیت من آزاد

5 ـ پس مرا منّت از استاد بود
که به تعلیم من اُستاد اِستاد

6 ـ هر چه دانست بیاموخت مرا
غیر یک اصل که ناگفته نهاد

7 ـ قدرِ استاد نکو دانستن
حیف استاد به من یاد نداد

8 ـ گر بمردست ،روانــــش پر نور
ور بود زنده ، خدایش یار باد !
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از مهدی فرجی:
به پای خودمان
1ـ خوب و بد هر چه نوشتند به پای خودمان
انتخابی است که کردیم برای خودمان

2ـ این و آن هیچ مهم نیست چه فکری بکنند
غم نداریم، بزرگ است خدای خودمان

3ـ بگذاریم که با فلسفه شان خوش باشند
خودمان آینه هستیم برای خودمان

4ـ ما دو رودیم که حالا سر دریا داریم
دو مسافر یله در آب و هوای خودمان

5ـ احتیاجی به در و دشت نداریم اگر
رو به هم باز شود پنجره های خودمان

6ـ من و تو با همه ی شهر تفاوت داریم
دیگران را نگذاریم به جای خودمان

7ـ دیگران هر چه که گفتند بگویند،بیا
خودمان شعر بخوانیم برای خودمان

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ ارديبهشت ۰۱، ۱۷:۲۳ - A
    عالی

پرسش های درس 2 صفحه 6  کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

1ـ حقوق متقابل چیست؟ حقوقی است که ما در روابطی که با  دیگران برقرار می کنیم دارای آن حقوق می شویم. یعنی همانطور که ما حق داریم، پدر و مادر، معلم، همسایگان، دوستان و .. نیز حقی بر ما دارند.

پرسش های درس 2 صفحه 6  کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

1ـ حقوق متقابل چیست؟ حقوقی است که ما در روابطی که با  دیگران برقرار می کنیم دارای آن حقوق می شویم. یعنی همانطور که ما حق داریم، پدر و مادر، معلم، همسایگان، دوستان و .. نیز حقی بر ما دارند.


2ـ آیا همراه با هر حق، مسئولیت ها و تکالیفی وجود دارد؟ با مثال توضیح دهید. همراه با هر حق، مسئولیت ها و تکالیفی وجود دارد و این دو به منزله ی دو کفه ی ترازو هستند که باید تعادل آن ها حفظ شود؛ برای مثال، ما در کشورمان از امکانات و حقوقی مانند آموزش، امنیت و بهداشت برخورداریم تا بتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم. از طرف دیگر، ما نیز نسبت به آبادانی کشورمان مسئول هستیم و باید همیشه به فکر پیشرفت آن باشیم.


3ـ مسئولیت یعنی چه؟ مسئولیت یعنی وظایفی که هر یک از ما به عهده داریم و انتظار می رود آن ها را انجام دهیم. وقتی فردی وظایف و تکالیف خود را خوب انجام می دهد می گویند او فرد مسئولیت پذیری است.


4ـ چه هنگامی گفته می شود یک شخص، فرد مسئولیت پذیری است؟ وقتی فردی وظایف و تکالیف خود را خوب انجام می دهد می گویند او فرد مسئولیت پذیری است.


5ـ آیا ممکن است کسی مسئولیتی نداشته باشد؟ افراد در نقش های مختلف، مسئولیت های مختلف دارند. اگر چه ممکن است بعضی افراد مسئولیت های بیشتر یا مهم تری داشته باشند اما هیچ فردی نیست که مسئولیتی نداشته باشد.


ادامه ی پرسش های درس 2 صفحه 7  کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

6ـ هر یک از ما، در برابر چه کسانی مسئول هستیم؟ در برابر خدا ـ در برابر خود ـ در برابر دیگران(خانواده، معلمان و هم کلاسی ها، اعضای جامعه) ـ در برابر محیط زیست(آب، خاک، نور، هوا) و عالَم آفرینش(گیاهان و جانوران)


7ـ خداوند درباره ی مسئول بودن ما انسان ها در قرآن(سوره نمل آیه 40) چه فرموده است؟ این از فضل پروردگار من است تا مرا آزمایش کند که آیا شکر می کنم یا کُفر می وَرزَم.


8ـ چرا ما، در برابر خداوند مسئول هستیم؟ چون خداوند متعال نعمت های فراوانی به ما عطا کرده است.


9ـ خداوند متعال چه نعمت هایی به ما عطا کرده است؟ عقل و فکر و استعداد و توانایی، خانواده، معلم، خوراک و پوشاک و صدها نعمت دیگر


10ـ ما، در برابر نعمت های خداوند چه وظایفی داریم؟ خداوند را عبادت کنیم، شکرگزار نعمت هایش باشیم و از دستورات او که برای سعادت و خوشبختی ما است پیروی کنیم.


11ـ چگونه می توانیم در برابر نعمت های خداوند شکرگزار باشیم؟ با استفاده ی صحیح از نعمت ها، دانستن قدر نعمت ها و به هدر ندادن آن ها


12ـ مسئولیت(وظیفه ی) شما نسبت به(در برابرِ) خداوند که از اعمال و رفتار ما و از آنچه در قلب و فکر ما می گذرد آگاه است چیست؟ وظیفه ی من این است که خداوند را عبادت کنم، شکرگزار نعمت هایش باشم. از دستورات او که برای سعادت و خوشبختی من است پیروی کنم. از نعمت ها استفاده صحیح می کنم. قدر نعمت ها را می دانم و آن ها را هدر نمی دهم.


13ـ چرا یکی از مسئولیت های(وظایف) مهمّ من مراقبت از خودم است؟ زیرا بدن من یکی از شگفتی های خلقت است. هر یک ازاعضای بدن از ده ها بخش تشکیل شده که مانند یک دستگاه پیچیده و برنامه ریزی شده وظایفی را بر عهده دارد.


14ـ مسئولیت(وظیفه ی) شما نسبت به(در برابرِ) خودمان چیست؟ من با خوردن غذای مناسب و پرهیز از غذاها یا مواد مضر، رعایت بهداشت و نظافت، خواب کافی و ورزش از بدنم مراقبت می کنم. من از بدن خودم در مقابل موقعیت های خطرناک مثل سرما یا گرمای شدید، ترقّه بازی، عبور از خیابان و جاده با بی احتیاطی و نظایر آن محافظت می کنم. من باید تلاش کنم استعدادهای خودم را بشناسم و آن ها را شکوفا کنم. من از یک جنبه ی دیگر هم مراقب اعضای بدنم هستم. تلاش می کنم با زبانم دروغ نگویم یا غیبت نکنم. با دست و پایم کار خطا یا گناه انجام ندهم و مراقب اعمال و رفتار خود باشم.


15ـ مسئولیت(وظیفه ی) شما برای مراقبت از روح و روان خود چیست؟ تلاش می کنم با زبانم دروغ نگویم یا غیبت نکنم. با دست و پایم کار خطا یا گناه انجام ندهم و مراقب اعمال و رفتار خود باشم.


ادامه ی پرسش های درس 2 صفحه 8  کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

16ـ مسئولیت(وظیفه ی) شما نسبت به(در برابرِ) اعضای خانواده چیست؟ در کار های خانه با پدر و مادرم همکاری می کنم. وظایف شخصی خودم را بر دوش دیگران نمی گذارم. از پدر و مادرم اطاعت می کنم و به نصیحت هایشان گوش می دهم چون آن ها خوشبختی مرا می خواهند. به خواهران و برادرانم کمک و از آن ها مراقبت می نمایم. می دانم باید به اعضای خانواده ام احترام بگذارم و هرگزنباید با پدر و مادر با تندی و گستاخی صحبت کنم. از هر تصمیم یا کاری که باعث ناراحتی آن ها می شود خودداری می کنم.


17ـ مسئولیت(وظیفه ی) شما نسبت به(در برابرِ) معلمان و همکلاسی های خود(در مدرسه) چیست؟ مقررات و نظم کلاس و مدرسه را رعایت می کنم. در مدرسه همه تلاش می کنند تا من بیاموزم و پیشرفت کنم. با معلمان و دیگر مسئولان مدرسه با ادب و احترام برخورد می کنم. به توصیه های معلم گوش می کنم و سعی می کنم درس ها را خوب یاد بگیرم و تکالیفم را به موقع انجام دهم. با هم کلاسی هایم مهربان هستم و به آن ها کمک می کنم. از اموال عمومی مدرسه که متعلق به همه است محافظت می کنم.


ادامه ی پرسش های درس 2 صفحه 9  کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

18ـ مسئولیت(وظیفه ی) شما نسبت به(در برابرِ) اعضای جامعه چیست؟ در محل زندگی ام طوری رفتار می کنم که همسایگان آزرده نشوند. برای حفظ امنیت با اهالی محل و مسئولان همکاری می کنم. من در برابر خون شهیدانی که برای انقلاب اسلامی ودفاع از میهن جان دادند مسئول هستم. من وظیفه دارم به همراه هم وطنانم برای پیشرفت و آبادانی کشورم تلاش کنم. وظیفه دارم از وحدت و استقلال میهن دفاع کنم. من علاوه بر کشورم در برابر مسلمانان جهان(اُمت اسلامی) و همه ی انسان ها مسئول هستم.


ادامه ی پرسش های درس 2 صفحه 11  کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

19ـ نشانه های عظمت خلقت خداوند و نعمت هایی برای ما، چه چیزهایی هستند؟ آب، خاک، نور، هوا، گیاه و جانوران


20ـ مسئولیت(وظیفه ی) شما نسبت به(در برابرِ) محیط زندگی خود و عالَم آفرینش چیست؟ باید برای آباد کردن محیط زندگی ام تلاش کنم. سعی می کنم بهداشت و پاکیزگی را در محیط زندگی ام حفظ کنم؛ به محیط زیست آسیب نرسانم و نظم طبیعت را برهم نزنم. سعی می کنم محیط طبیعی زندگی حیوانات را تغییر ندهم و حیواناتی را که محل زندگی آن ها طبیعت است، با نگهداری در محیط های بسته ای مانند قفس یا خانه، اذیت نکنم.


✍️ موفق باشید(مسجدی - دبیر مطالعات اجتماعی) 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۱۷
طاهره مسجدی ـ دبیر ادبیات(تکمیلی ششم و دبیرستان دوره دوم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی