گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

شاعر دوره ی صفوی «نَظیری نیشابوری»:
درس ادیب اگر بُوَد زمزمه ی محـبّتی
جمعه به مکتب آوَرَدطفلِ گُـریـزپای را
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این وبلاگ، برای اطلاع رسانی و در راستای
اهداف آموزش و پرورش ایجاد شده است.

هدف از مطالب این وبلاگ، راهنمایی و کمک
به دانش آموزان عزیز، در فراگیری بهتر مطالب
کتب درسی است.

سعی می کنم در اسرع وقت، نظرات و ... را
پاسخ بدهم.

با آرزوی سربلندیِ تمام دانش آموزان عزیزم
(مسجدی ـ دبیر ادبیات و نگارش)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅دبیر ادبیات و نگارش ششم تا دوازدهم
✅دبیر تخصصی رشته ادبیات و علوم انسانی
یعنی درس علوم و فنون ادبی1 و 2 و 3
دهم، یازدهم و دوازدهم رشته ی انسانی
✅دبیر تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم
✅دبیر مطالعات اجتماعی پایه هفتم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از زنده یاد ایرج میرزا:

1 ـ گفت استاد مَبَر درس از یاد
یاد باد آنچه مرا گفت استاد

2 ـ یاد باد آنکه مرا یاد آموخت
آدمی نان خورد از دولت یاد

3 ـ هیچ یادم نرود این معنی
که مرا مادرِ من نادان زاد

4 ـ پدرم نیز چو استادم دید
گشت از تربیت من آزاد

5 ـ پس مرا منّت از استاد بود
که به تعلیم من اُستاد اِستاد

6 ـ هر چه دانست بیاموخت مرا
غیر یک اصل که ناگفته نهاد

7 ـ قدرِ استاد نکو دانستن
حیف استاد به من یاد نداد

8 ـ گر بمردست ،روانــــش پر نور
ور بود زنده ، خدایش یار باد !
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از مهدی فرجی:
به پای خودمان
1ـ خوب و بد هر چه نوشتند به پای خودمان
انتخابی است که کردیم برای خودمان

2ـ این و آن هیچ مهم نیست چه فکری بکنند
غم نداریم، بزرگ است خدای خودمان

3ـ بگذاریم که با فلسفه شان خوش باشند
خودمان آینه هستیم برای خودمان

4ـ ما دو رودیم که حالا سر دریا داریم
دو مسافر یله در آب و هوای خودمان

5ـ احتیاجی به در و دشت نداریم اگر
رو به هم باز شود پنجره های خودمان

6ـ من و تو با همه ی شهر تفاوت داریم
دیگران را نگذاریم به جای خودمان

7ـ دیگران هر چه که گفتند بگویند،بیا
خودمان شعر بخوانیم برای خودمان

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ ارديبهشت ۰۱، ۱۷:۲۳ - A
    عالی

پرسش های درس 1 صفحه 2 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

1ـ خداوند درباره ی گرامی بودن مقام انسان در قرآن(سوره اسرا آیه 70) چه فرموده است؟ ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم ..... و بسیاری از آن ها را بر بسیاری مخلوقات دیگر برتری بخشیدیم.

پرسش های درس 1 صفحه 2 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

1ـ خداوند درباره ی گرامی بودن مقام انسان در قرآن(سوره اسرا آیه 70) چه فرموده است؟ ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم ..... و بسیاری از آن ها را بر بسیاری مخلوقات دیگر برتری بخشیدیم.


2ـ خداوند با آفرینش انسان، حقوقی به او عطا کرده است منظور از این حقوق چیست؟ منظور از حق چیزهایی است که یک انسان به دلیل مقام انسانی اش، شایستگی داشتن آن ها را دارد. انسان ها از ابتدای خلقت و تولد دارای حقوق طبیعی می شوند.


3ـ حقوق طبیعی را تعریف کنید. حقوقی که خداوند به دلیل مقام انسان برای همه ی انسان ها قائل شده و در نهاد آدمیان قرار داده و از تولد تا مرگ با انسان ها همراه است و ربطی به کشور، زبان، نژاد و ... ندارد.


4ـ انسان ها از ابتدای خلقت و تولد دارای چه حقوقی می شوند؟ حقوی طبیعی


5ـ حق را تعریف کنید. حق چیزهایی است که یک انسان به دلیل مقام انسانی اش، شایستگی داشتن آن ها را دارد.


6ـ انواع حقوق را نام ببرید. 1ـ حقوق طبیعی: حق حیات ـ حق داشتن اسم مناسب 2ـ حقوق قراردادی: حق مرخصی ـ حق امنیت


7ـ چند مورد از حقوق طبیعی که انسان ها از ابتدای خلقت صاحب آن می شوند را بنویسید؟ همه ی انسان ها حق حیات یا زندگی دارند که مهمترین حق آن ها است. حق دارند از نعمت های الهی برخوردار شوند. برای تأمین نیازهای خود کار و تلاش کنند. ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند. یاد بگیرند راه زندگی خود را انتخاب کنند. انسان ها حق دارند آزاد باشند یعنی برده و بنده ی انسان های دیگر نباشند زیرا خداوند آن ها را آزاد آفریده است.


8ـ «انسان ها حق دارند آزاد باشند» یعنی چه؟ یعنی برده و بنده ی انسان های دیگر نباشند زیرا خداوند آن ها را آزاد آفریده است.


9ـ چرا انسان ها حق دارند آزاد باشند؟ زیرا خداوند آن ها را آزاد آفریده است.


10ـ ما از ابتدای تولد با چه کسانی ارتباط برقرار می کنیم؟ با مادر و پدر و برادر و خواهر و خویشان.


11ـ آیا کسی می تواند به تنهایی زندگی کند؟ چرا؟ خیر، هیچ کس نمی تواند به تنهایی زندگی کند. ما در محله یا شهر و روستا برای رفع نیاز های مادی و معنوی خود از دیگران کمک می گیریم ما از ابتدای تولد با مادر و پدر و برادر و خواهر و خویشان ارتباط برقرار می کنیم سپس به مدرسه می رویم و آنجا نیز هر روز با معلمان و همکلاسی هایمان ارتباط داریم. وقتی بزرگ تر می شویم، ازدواج می کنیم، صاحب فرزند می شویم، با همسر و فرزندان زندگی می کنیم.


12ـ نیازهای مادی و معنوی را تعریف کنید. به نیازهایی مانند پوشاک، خوراک و ابزار و وسایل زندگی نیازهای مادی و به نیازهایی چون نیاز به خداپرستی، محبت، احترام، زیبایی، همدلی، همکاری و کمال نیازهای معنوی می گویند.


13ـ تبعه را تعریف کنید. تبعه ی یک کشور بودن، یعنی تعلّق به آن کشور داشتن و از قوانین و مقررات آن کشور پیروی کردن. برای مثال ما تبعه ی ایران هستیم. جمع این کلمه اَتباع است.


14ـ تبعه ی یک کشور بودن موجب چه چیزی می شود؟ موجب می شود افراد حقوقی بر مبنای قوانین آن کشور داشته باشند.


15ـ در چه صورت افراد حقوقی بر مبنای قوانین یک کشور می توانند داشته باشند؟ در صورتی که تبعه ی آن کشور باشند.


ادامه ی پرسش های درس 1 صفحه 3 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

16ـ نمونه هایی از حقوق خود در خانه را بنویسید. 1ـ داشتن نام و نام خانوادگی و شناسنامه2ـ برخورداری از محبت پدر و مادر3ـ حق سواد دار شدن و تحصیل و شکوفایی استعدادها 4ـ حق داشتن غذا، لباس و مسکن مناسب 5ـ نداشتن حق مسخره  کردن دیگران و صدمه زدن به آن ها


ادامه ی پرسش های درس 1 صفحه 4 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

17ـ نمونه هایی از حقوق خود در مدرسه را بنویسید. هیچ کس حق ندارددیگری را مسخره کند یا به او صدمه بزند(از نظر اسلام، مسخره کردن و تهدید کردن و ناسزا گفتن، گناهی بزرگ است) هر دانش آموزی حق دارد در مدرسه، به اندازه ی سایر دانش آموزان مورد توجّه واقع شود و تبعیضی بین او و دیگران وجود نداشته باشد. هر دانش آموزی حق دارد نظرش را درباره ی مشکلات درسی یا روش های آموزشی در مدرسه، مؤدبانه و محترمانه بیان کند. هیچ کس نباید در مدرسه مورد تنبیه بدنی قرار بگیرد.


18ـ خانواده تا چه حدی می تواند وسایل زندگی ما را فراهم کند؟ تا حدی که توان مالی دارد.


19ـ توان مالی را تعریف کنید. یعنی مقدار پولی که فرد می تواند برای خریدن وسایل مورد نیاز خود بپردازد، بودجه


20ـ تبعیض را تعریف کنید. رفتار نابرابر با افرادی که حقوق یکسان دارند.


ادامه ی پرسش های درس 1 صفحه 5 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم

21ـ نمونه هایی از حقوق خود در محیط زندگی و کشور را بنویسید. هر فرد حق دارد در محیطی سالم، تمیز و پاک زندگی کند. هر فرد حق دارد از خدمات مناسب پزشکی و بهداشتی استفاده کند. همه حق دارند در کوچه و خیابان امنیت داشته باشند.


22ـ در یک کشور چگونه حق بهداشت و سلامتی، آموزش و امنیت مردم فراهم می شود؟ در کشور ما مؤسساتی وجود دارند که با همکاری مردم برای بهداشت و سلامتی، آموزش و امنیت مردم تلاش می کنند.


پاسخ فعالیت صفحه 2 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم:

1ـ چند مورد از نعمت های الهی و حق برخورداری از آن ها را نام ببرید. استفاده از هوا جهت نفس کشیدن ـ استفاده از معادن برای ساختن ابزار ـ استفاده از گیاهان و جانوران جهت تغذیه.


2ـ آیا همه ی انسان ها صرف نظر از قوم، نژاد، زبان، اعتقادات، ثروت، فقر و ... دارای حقوق طبیعی هستند؟ چرا؟ بله چون همه ی آن ها مخلوق خداوند می باشند.

✍️ موفق باشید(مسجدی - دبیر مطالعات اجتماعی) 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۱۶
طاهره مسجدی ـ دبیر ادبیات(تکمیلی ششم و دبیرستان دوره دوم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی