گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه: 1402 ـ 1401)

دبیر ادبیات و نگارش پایه ششم تا دوازدهم، مطالعات اجتماعی هفتم، تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم؛ ناحیه 2، 3، 4، 5 شهرستان اصفهان

شاعر دوره ی صفوی «نَظیری نیشابوری»:
درس ادیب اگر بُوَد زمزمه ی محـبّتی
جمعه به مکتب آوَرَدطفلِ گُـریـزپای را
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این وبلاگ، برای اطلاع رسانی و در راستای
اهداف آموزش و پرورش ایجاد شده است.

هدف از مطالب این وبلاگ، راهنمایی و کمک
به دانش آموزان عزیز، در فراگیری بهتر مطالب
کتب درسی است.

سعی می کنم در اسرع وقت، نظرات و ... را
پاسخ بدهم.

با آرزوی سربلندیِ تمام دانش آموزان عزیزم
(مسجدی ـ دبیر ادبیات و نگارش)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅دبیر ادبیات و نگارش ششم تا دوازدهم
✅دبیر تخصصی رشته ادبیات و علوم انسانی
یعنی درس علوم و فنون ادبی1 و 2 و 3
دهم، یازدهم و دوازدهم رشته ی انسانی
✅دبیر تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم
✅دبیر مطالعات اجتماعی پایه هفتم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از زنده یاد ایرج میرزا:

1 ـ گفت استاد مَبَر درس از یاد
یاد باد آنچه مرا گفت استاد

2 ـ یاد باد آنکه مرا یاد آموخت
آدمی نان خورد از دولت یاد

3 ـ هیچ یادم نرود این معنی
که مرا مادرِ من نادان زاد

4 ـ پدرم نیز چو استادم دید
گشت از تربیت من آزاد

5 ـ پس مرا منّت از استاد بود
که به تعلیم من اُستاد اِستاد

6 ـ هر چه دانست بیاموخت مرا
غیر یک اصل که ناگفته نهاد

7 ـ قدرِ استاد نکو دانستن
حیف استاد به من یاد نداد

8 ـ گر بمردست ،روانــــش پر نور
ور بود زنده ، خدایش یار باد !
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعر زیر از مهدی فرجی:
به پای خودمان
1ـ خوب و بد هر چه نوشتند به پای خودمان
انتخابی است که کردیم برای خودمان

2ـ این و آن هیچ مهم نیست چه فکری بکنند
غم نداریم، بزرگ است خدای خودمان

3ـ بگذاریم که با فلسفه شان خوش باشند
خودمان آینه هستیم برای خودمان

4ـ ما دو رودیم که حالا سر دریا داریم
دو مسافر یله در آب و هوای خودمان

5ـ احتیاجی به در و دشت نداریم اگر
رو به هم باز شود پنجره های خودمان

6ـ من و تو با همه ی شهر تفاوت داریم
دیگران را نگذاریم به جای خودمان

7ـ دیگران هر چه که گفتند بگویند،بیا
خودمان شعر بخوانیم برای خودمان

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ ارديبهشت ۰۱، ۱۷:۲۳ - A
    عالی

پاسخِ گفت و گو کنید؛ صفحه 10 درس: زیبایی؛ تفکر و سبک زندگی پایه هشتم

به تصاویر صفحه ی قبل نگاه کنید. به نظر شما کدامیک از این پوشش ها بهتر است؟ چرا؟ از نظر من تمام 

پاسخِ گفت و گو کنید؛ صفحه 10 درس: زیبایی؛ تفکر و سبک زندگی پایه هشتم

به تصاویر صفحه ی قبل نگاه کنید. به نظر شما کدامیک از این پوشش ها بهتر است؟ چرا؟ از نظر من تمام پوشش های موجود در این تصویر در زمان و موقعیت خودشان خوب و زیبا هستند اما من پوشش های امروزی را بیشتر دوست دارم. ولی بصورت کلی به دلیل پوشش های متفاوت، جواب هر شخصی می تواند متفاوت باشد. پس به این نتیجه می رسیم که مفهوم زیبایی نسبی است و مطلق نیست.


پاسخِ پرسش های صفحه 11 درس: زیبایی؛ تفکر و سبک زندگی پایه هشتم

آیا آنچه را که شما زیبا می دانید، دیگران هم زیبا می دانند؟ چرا آری؟ چرا خیر؟ سلیقه زیبایی برای هر شخص متفاوت است، یعنی هرچیزی که در نظر ما زیبا جلوه می کند، برای اشخاص دیگر ممکنه اینگونه نباشد و یا برعکس، که دلیل آن می تواند ریشه در فرهنگ و نوع نگاه ما باشد.


نظر شما درباره زیبایی هر یک از تصاویر زیر چیست؟ به عنوان مثال من از تصویر سوسک خوشم نمی آید و باعث چندش من می شود، هم چنین تصویر آشغال ریختن در یک منطقه نیز باعث زشت شدن آن شده است و زیبایی ندارد، اما از تصویر کمک کردن پلیس راهنمایی رانندگی به آن پیرمرد برای عبور کردن از خیابان خوشم می آید و بسیار زیباست. سایر تصاویر هم جانوران، پرندگان و … طبیعت هستند که هر کدام زیبایی و جلوه خودش دارد.


چرا شما با دیگران درباره زیبایی برخی از موجودات اتفاق نظر دارید؛ اما درباره ی زیبایی برخی دیگر از موجودات اتفاق نظر ندارید؟ از نظر، فرهنگ، سلیقه و حتی خانواده من می تواند در این اتفاق نظر داشته باشد، یا نوع نگاه به مسائل چگونه باشد، مثلا نوع دید ظاهری و عمیقی داشته باشم یا نه، این موارد در هر فردی می تواند متفاوت باشد که باعث اتفاق نظر در زیبایی هر چیزی می شود.


به نظر شما زیبایی چیست؟ زیبایی می تواند یکی از ویژگی های موجود در انسان، حیوان، مکان، شئ یا ایده باشد که یک تجربه ی ادراکی از لذت یا رضایت را در وجود دیگران ایجاد می کند.


پاسخِ پرسش های صفحه 12 درس: زیبایی؛ تفکر و سبک زندگی پایه هشتم

چه پدیده ها، وقایع و رفتارهایی زیبا هستند؟ چرا؟ با ارائه مثال، نظر خود را توضیح دهید. هر پدیده ای که مشخصه های زیبایی داشته باشد، زیبا است. یعنی اینکه به جا و متعادل باشد. خندیدن و شاد بودن کار زیبایی هست اما خندیدن در هر جایی زیبا نیست و باید آن متعادل نگه داشت، یعنی در مواقعی مانند مراسم های مذهبی و خاکسپاری کسی بخندد، زیبایی ندارد.


زیبایی انسان ها به چه چیزهایی بستگی دارد؟ چرا؟ زیبایی انسان به نوع رفتار، نگرش و منش افراد بستگی دارد، چون با رفتار خوب افراد جذب انسان می گردند.


آیا درباره زیبایی اعمال و رفتار هم اختلاف نظر وجود دارد؟ بله می تواند در برخی از موارد اختلاف نظر وجود داشته باشد. اما به صورت کلی در اکثر نقاط دنیا تعریف کار خوب و بد مشخص است، مگر بعضی کارها که مخالف با عرف و قوانین آن جامعه باشد.


پاسخِ فعّالیت های تکمیلی در کلاس؛ صفحه 12 درس: زیبایی؛ تفکر و سبک زندگی پایه هشتم

معیارهای زیبا بودن موجودات چیست؟ همه موجودات خداوند زیبا هستند، در واقع خداوند بد و زشت خلق نمی کند، اگر درک آن زیبایی را نداریم، دلیل آن کبود دانش و درک انسان است، وگرنه در تمام موجودات زیبایی وجود دارد.


در روایت آمده است که «خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.» خداوند چه نوع از زیبایی را در انسان ها دوست دارد؟ زیبایی درونی، زیبایی در نیت ها و اعمال


نمونه هایی از امور و پدیده های زیبا را نام ببرید. (در هستی، اجتماع، زندگی انسان ها)

طلوع و غروب خورشید، بارش باران و برف

در هستی:

گردهمایی مردم برای مناسبت ها و جشن های مختلف مانند مراسم های مذهبی و باستانی

در اجتماع:

تولد، ازدواج، کمک به دیگران

 در زندگی:

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۱۶
طاهره مسجدی ـ دبیر ادبیات(تکمیلی ششم و دبیرستان دوره دوم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی